Klachten

Indien u een klacht heeft vragen wij u dit uit te spreken tegenover de pedagogisch medewerkers om samen tot een oplossing te komen. We horen graag van u als u vindt dat wij de opvang kunnen verbeteren en staan graag open voor kritiek.

Mocht u met onze medewerkers niet tot een oplossing kunnen komen, of liever niet naar de medewerker toe willen stappen, dan kunt u terecht bij de directie van Kinderopvang De Boerderij. Wij zijn iedere dag te bereiken via de mail info@kinderopvang-deboerderij.nl, de telefoon of loop gerust bij ons binnen op kantoor.

Voor 2018 zijn er geen klachten ingediend bij de Geschillencommissie. Klik hiervoor op het Klachtenvrij 2018 label en het daarbij behorende certificaat hiernaast.
 

Voor ouders en medewerkers

Ondanks dat alles goed gaat kan het altijd gebeuren dat ouders of medewerkers een klacht hebben over de wijze waarop aan veiligheid en gezondheid wordt gewerkt. Maak voor ouders en medewerkers inzichtelijk wat ze kunnen doen wanneer ze een klacht hebben.

 

In geval van een klacht wordt ouders vanuit de rijksoverheid het volgende stappenplan geboden:

 

Stap 1: Klacht indienen bij kinderopvangorganisatie

U kunt een klacht alleen schriftelijk indienen bij de kinderopvangorganisatie. Hoe u dit kunt doen, staat in hun klachtenregeling.

 

Stap 2: Contact opnemen met Klachtenloket Kinderopvang

Heeft de kinderopvangorganisatie geen klachtenregeling? Of reageert de organisatie niet binnen 6 weken op uw klacht of neemt die uw klacht niet serieus? Dan kunt u contact opnemen met het Klachtenloket Kinderopvang. Deze is onderdeel van de Geschillencommissie Kinderopvang. Van het loket krijgt u advies en informatie. Ook kunnen zij bemiddelen tussen u en de kinderopvangorganisatie. Deze dienst is gratis.

 

Stap 3: Klacht indienen bij Geschillencommissie Kinderopvang

Is uw klacht hierna nog niet opgelost? Dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Kinderopvang. U betaalt hiervoor een beperkte vergoeding (klachtengeld). Om dit te kunnen doen, moet u eerst de interne klachtenprocedure van de kinderopvangorganisatie doorlopen.

Klachtenregeling

Als ouders klachten hebben, kunnen ze die bespreken met een medewerker. Komen ze er niet uit, dan kunnen de ouders een schriftelijke klacht indienen bij de kinderopvangorganisatie volgens het interne klachtenreglement van de Boerderij. Kinderopvang De Boerderij moet de klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van de ouders brengen. De verplichting voor de kinderopvangorganisatie om een interne klachtenregeling op te stellen voor de oudercommissies vervalt vanaf 1 januari 2016. Als men er onderling niet uitkomt, kan een geschil worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Bij het Klachtenloket Kinderopvang dat is verbonden aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen wordt eerst geprobeerd om de klacht op te lossen door het geven van informatie, advies, bemiddeling of mediation. Ouders kunnen een geschil indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als:

  • De kinderopvangorganisatie niet binnen zes weken heeft gereageerd op de schriftelijke klacht;

  • De ouders en de kinderopvangorganisatie het niet binnen 6 weken eens zijn geworden over de afhandeling van een klacht.

  • De kinderopvangorganisatie geen adequate klachtenregeling heeft.

In uitzondering op het bovenstaande mogen ouders meteen een geschil indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als in redelijkheid niet van ouders kan worden verlangd dat zij onder de gegeven omstandigheden een klacht indienen bij de kinderopvangorganisatie. Dit kan zijn bijvoorbeeld bij klachten over intimidatie of wanneer ouders bang zijn dat het voorleggen van hun klacht vervelende repercussies kan hebben. De Geschillencommissie beoordeelt in individuele gevallen of aan de voorwaarden hiervoor wordt voldaan. Oudercommissies kunnen vanaf 1 januari 2016 een geschil over de toepassing van het adviesrecht direct voorleggen aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. De Geschillencommissie toetst in deze gevallen alleen of de kinderopvangorganisatie in redelijkheid heeft gehandeld. De Geschillencommissie moet volgens de wet binnen 6 maanden uitspraak doen. In de meeste gevallen zal de Commissie sneller een uitspraak doen. Indien nodig zal de Commissie een 1 versnelde procedure volgen. De uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend voor zowel de ouders en oudercommissies als de aangesloten kinderopvangorganisatie. De Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen publiceert geanonimiseerde uitspraken op haar website. Meer informatie kunt u vinden op www.degeschillencommissie.nI en op www.klachtenloket-kinderopvang.nl.

Wilt u het interne klachtenreglement van Kinderopvangopvang de Boerderij inzien, klik dan HIER

Het laatste nieuws

Schoolvakanties 2019-2020 Aloy...

09-07
Hieronder een overzicht van de schoolvakanties voor het schooljaar 2019-2020 van de Aloysiusschool. Herfstvakantie: 21 t/m 25 oktober 2019 Kerstvakantie: 23 december 2019 t/m 3 januari 2020 Voorjaarsvakantie: 17 t/m 24 februari 2020 Meivakantie: 27 a... lees verder

Rijsnelheid kinderopvang de Bo...

23-04
We willen jullie nog even herinneren aan de rijsnelheid bij de Boerderij. Graag stapvoets rijden wanneer de parkeerplaats wordt opgereden. Rond breng- en haaltijden is het druk, lopen kinderen rondom de auto’s en dan is het fijn dat er stapvoets word... lees verder

Inloggen website

12-03
Om de foto’s, notulen oudercommissie, beleidsplan coachen in te zien moet je wel inloggen met het wachtwoord dat u hebt ontvangen toen uw eerste kind naar de opvang ging. Hebt u dit wachtwoord niet meer, vraag dan een nieuwe aan via de website. Let o... lees verder

Loesloket

22-11
Voor tips over opvoeden kijk dan eens op het Loesloket. www.loes.nl. Geef hier aan in welke gemeente je woont en je krijgt het laatste opvoedingsnieuws uit je eigen omgeving.
Kinderopvang De Boerderij • Bragersweg 9 • 7678 TH Geesteren • Tel: 0546-631618 • info@kinderopvang-deboerderij.nl